CONTEXT

L'empresa eduTIC presenta el projecte "Català en línia" d'aprenentatge de la llengua catalana per a adults no catalonoparlants. En aquests moments, a Catalunya, l'oferta pública de cursos de català té procedències diverses:
  • tres àmbits competencials de la Generalitat de Catalunya:
  • formació d’adults (Departament d'Ensenyament)
  • formació ocupacional (Departament de Treball)
  • i normalització lingüística (Consorci per la Normalització Lingüística, dins de la Direcció General de Política Lingüística, en el Departament de Cultura).
  • les actuacions dels municipis i consells comarcals, ja sigui en institucions compartides amb laGeneralitat (CNL i Escoles d’Adults), ja sigui a partir d’iniciatives pròpies, com ara cursos de carnet de conducció que també inclouen l’aprenentatge del català, o bé a partir de cursos subvencionats en entitats locals.
El projecte que presentem dóna resposta a un concurs públic convocat pel govern autonòmic de Catalunya, a través de la Direcció General de Política Lingüística (depenent de la conselleria de Cultura), per a la creació i posada en marxa d'una plataforma d'e-learning que haurà d'implementar els serveis bàsics d'una comunitat virtual per a la formació en l'ensenyament de l'idioma propi de Catalunya a persones adultes. El curs que es dissenyarà i implementarà tindrà com objectiu preparar els participants per presentar-se a les proves per certificar el nivell A (bàsic) de llengua catalana.

La Direcció General de Política Lingüística té entre els seus objectius, funcions i competències, les següents:
  • Analitzar, planificar, dirigir, coordinar i executar la política lingüística de la Generalitat de Catalunya d'acord amb la normativa vigent.
  • Vetllar per l'aplicació de la política lingüística que estableix el Govern i coordinar les accions i mesures dels diversos departaments.
  • Impulsar i coordinar, si escau, les actuacions relacionades amb la política lingüística i amb el foment de la llengua catalana que emprenen els ens locals de Catalunya a través de la participació en el Consorci per a la Normalització Lingüística de Catalunya.
  • Promoure el diàleg, la cooperació i la coordinació amb altres institucions competents en matèria de política lingüística, especialment en l'àmbit territorial de la comunitat lingüística catalana.
  • Desenvolupar polítiques tendents a fomentar els usos de la llengua catalana en tots els àmbits de la societat i la disponibilitat de productes i serveis en català.
La Generalitat de Catalunya disposa de diversos recursos i eines que faciliten l'aprenentatge del català per part de persones adultes:
  • Campanyes en favor de l'ús del català:
  • Encomana el català (2009-2010)
  • Dóna corda al català (2005-2007)
  • Tu ets mestre (2003)
  • Depèn de vostè (1985-1986)
  • El català, cosa de tots (1982)
  • Campanyes sectorials:
  • Campanya per la normalització lingüística a bars, cafeteries i restaurants (1986)
  • Campanya per la retolació en català d’establiments comercials: “Es nota prou que som a Catalunya?” (1987)
  • “El català sobre rodes”, campanya adreçada a autoescoles, tallers, venedors, asseguradores (1990)
  •  “Català als jutjats” (1990)
  • Campanya en l’àmbit de les relacions laborals: “El català, eina de feina” (a proposta de CCOO) (1991)
  • Campanya a l’hoteleria i la restauració: “El català et serveix” (a proposta d’UGT) (1992)
  • “En català, tu hi guanyes”, campanya a l’àmbit laboral, el comerç i la restauració, fet amb un acord amb 12 patronals i sindicats (2003)
  • Cercadors (a la seva pàgina web) de llocs per aprendre català.
  • Parla.cat: un portal específic per a qui vulgui aprendre català en la modalitat d'autoaprenentatge
  • Optimot: Servei de Consultes Lingüístiques



Els nostres interlocutors durant el procés de disseny i desenvolupament d'aquest projecte seran els tècnicsdel Servei de Foment de l’Ús del Català (adscrit a la Direcció General de Política Lingüística) que designin els seus responsables, així com els representants de les entitats amb qui hàgim de col·laborar per tal d'organitzar les sessions presencials en seus descentralitzades per facilitar l'accés dels participants.

La política lingüística s'entén com una política transversal que impregna tots els àmbits i que contribueix dediverses formes a la cohesió social i al progrés del país. Com a professionals del disseny i desenvolupamentde projectes de formació en línia i continguts digitals d’aprenentatge, ens sembla important, donades lesnecessitats de la societat actual, que persones adultes que, per motius diversos, no tenen formació en lallengua pròpia de la comunitat, puguin accedir a accions formatives que els permetin adquirir les competències necessàries per integrar-se en la societat i en el mercat laboral, mantenir o millorar la posiciólaboral actual. Tots coneixem la necessitat de conèixer la llengua pròpia del país de residència per tald'incorporar-se a nous llocs de treball o bé mantenir-lo (formació continuada); així com participar de maneranatural en les activitats pròpies de la societat d'acollida. Recentment s'ha publicat un estudi elaborat per la Fundació Audiències de la Comunicació i la Cultura i l'Institut d'Estudis Catalans en que els seus autors aposten "per veure el got mig ple al detectar una dinàmica positiva a favor de la llengua catalana, afavoridaprincipalment pel sistema educatiu català." D'entre les dades que hi publiquen, en volem destacar les següents:
  • El 39,8% dels enquestats d'origen immigrant afirmen saber parlar el català, però l'idioma habitual continua essent el castellà per a un 56,2% de la població enquestada.
  • El català presenta més atracció que el castellà com a llengua d'identificació. En concret, el català com a llengua d'identificació ha guanyat 263.000 persones el 2010 i el castellà n'ha perdut 111.000.
  • Les competències lingüístiques de la població en els territoris de parla catalana en relació al català han millorat notablement en els darrers 23 anys, tot i que ho ha fet de manera desigual.
Aquest projecte que ara iniciem es tracta d'una proposta formativa que es posa en marxa amb la intenció de reduir l'escletxa digital i lingüística d'alguns col·lectius de la nostra societat. Al mateix temps, els servirà per aconseguir algunes fites importants per a ells. En aquest sentit, el govern de Catalunya ha acordat recentment en un consell de govern recent demanar el coneixement del català per acreditar l'arrelament dels immigrants. Malgrat aquesta decisió està pendent de concreció, donat que el govern estatal és qui té les competències en matèria d'immigració, es vol donar un pas endavant amb l'oferta de cursos on-line que permetin als adults aprendre la llengua pròpia de Catalunya i es mostra la voluntat del govern perquè es facin progressos importants en aquesta matèria, especialment, pel que fa a l'ús social de la llengua catalana.

El fet de plantejar-nos que aquesta acció formativa es faci en la modalitat de blended learning (semipresencial) afavoreix:
  • D'una banda, la creació d'una comunitat d'aprenentatge més o menys estable, en el sí de la qual es podran establir interaccions que afavoreixin l'ajuda entre els participants en la proposta de manera que puguin compartir dificultats, dubtes, temors, necessitats i experiències.
  • En qualsevol aprenentatge de llengües és fonamental poder practicar l'expressió oral, per això és necessari unes classes presencials per poder-ho fer. Les qüestions teòriques es poden treballar de manera no presencial utilitzant la plataforma virtual.
  • D'altra banda, la possibilitat d'enriquir les seves habilitats digitals, una demanda paral·lela al domini de la llengua pròpia de la comunitat, en el moment d'entrar en el mercat laboral o de mantenir i millorar el lloc de treball.