PROPOSTA TÈCNICA

Opció tecnològica


Abans de començar aquest curs, és necessari deixar clar els requisits mínims per a posar-lo en marxa. Està previst que es pugui treballar amb eines lliures, gratuïtes i en línea, que han de permetre l’accés a tots elsusuaris. Es demanarà a les seus locals, on es duran a terme les sessions presencials, que puguin oferiraquests requisits mínims.
  • Maquinari: Els alumnes, tant si treballen des de casa com des d'un centre cívic, biblioteca o altres entitat que facilita accés a internet als usuaris, necessiten un ordinador personal amb accés a Internet, dequalsevol velocitat, tot i que és molt recomanable que sigui a través d'ADSL.
  •  Programari
  • Sistema Operatiu: WINDOWS, LINUX o el sistema operatiu d'APPLE.
  • Processador de textos: Word o similar (Openoffice).
  • Navegador: Explorer, Chrome o Mozilla Firefox.
  • Altres:
  • Skype,
  •  Diverses eines web 2.0 per crear i compartir els aprenentatges (segons les unitats del curs).
  • Adobe Flash Player i Java (per poder executar algunes dels continguts digitals d'aprenentatge).
  •  Altres programes recomanats: PowerPoint o similar (Impress).
Estructura i seqüencia del curs                                            
  • Els alumnes inscrits es distribuiran en grups de 30 participants per professor. Es prioritzarà la proximitat a les seus on es duran a terme les sessions presencials.
  • El curs començara al mes d'Octubre i finalitzarà el mes de Juny (respectant els ponts, les Vacances de Nadal i Setmana Santa).
  • Cada mes hi haurà una classe presencial de dues hores de durada.
  • El mes d'octubre es faran dues sessions presencials:
  • A la primera sessió presencial, es farà la presentació dels continguts i s'explicarà el funcionament de la Plataforma, així com també del sistema de serveis de suport tècnic, metodològic i personal que es posa al servei dels usuaris.
  • A la segona sessió principal, es presentaran els objectius, continguts i activitats de la unitat que s'inciarà. Es proposarà l'activitat que els alumnes han de preparar durant el mes següent per presentar-la en la següent sessió presencial. (Totes les altres sessions presencials tindran l'estructura d'aquesta segona sessió presencial del mes d'octubre). Aquesta activitat consistirà en preparar una situació conversacional: la seva presentació personal, un diàleg en una botiga, amb el metge, en un dinar amb amics,...
  • Activitats a l'aula virtual: Es preveu que els alumnes hagin de dedicar una mitjana de 6 hores setmanals per poder realitzar les activitats del curs de manera virtual.(aquesta seqüènciació es repetirà en cadascuna de les 9 unitats o mòduls en què es dividirà el curs, una per mes):
  • Presentació dels objectius, continguts i criteris d'avaluació.
  • Plantejament d'una situació inicial com a modelatge del que hauran de treballar (la situació es presenta a través d'un vídeo o àudio).
  • Proposta de l'activitat oral que hauran de preparar al llarg del mes per exposar-la davant els companys i professor en la sessió presencial,
  • Activitats d'aprenentatge per assolir els objectius de la unitat (activitats en línia).
  • Totes les activitats (la presencial i les que es duen a terme en línia) s'avaluaran.
  • Les activitats presencials s'hauran de dur a terme en parella o petit grup (la preparació serà virtual, a través de les eines de comunicació de l'aula virtual). 
Mètodes i mitjans per presentar els continguts als alumnes
  • Els materials, continguts i altres elements del curs es presentaran als alumnes a través de l'aula virtual (Moodle).
  • A la plataforma hi trobaran un primer mòdul general amb els objectius, competències, criteris d'avaluació i continguts generals del curs. Aquesta informació, a la primera classe presencial de presentació del curs, s'explicarà als estudiants per resoldre des de l'inici els dubtes que es poguessin plantejar.
  • A continuació s'obrirà un mòdul o tema específic per a cadascuna de les unitats del curs (9 en total). A les sessions presencials mensuals, es presentaran els continguts relacionats amb les activitats que els estudiants hauran de dur a terme a l'aula virtual i també presencialment.
  • En cadascuna d'aquestes unitats hi trobaran:
  •  Un primera pàgina amb els objectius, criteris d'avaluació i continguts específics d'aquella unitat.
  • Àudio o vídeo amb el model de situació comunicativa, a partir del qual es desenvoluparan els continguts de la unitat.
  • Proposta d'activitat comunicativa oral que els alumnes hauran de preparar individualment, en parella o petit grup, segons sigui el seu enunciat, durant el mes que dura la unitat didàctica.   
  •  Objectes didàctics i activitats que facilitaran l'assoliment dels continguts de la unitat, a través del treball personal que durà a terme cadascun dels alumnes
  • Els professors valorar totes les activtats que realitzin els alumnes, tant les virtuals com les presencials; el criteri per determinar si superen el curs serà aquesta avaluació continuada, no es preveu la realització d'activitats d'avaluació específiques. 
Formació inicial de professors i alumnes                             
  • L'equip docent del projecte rebrà una formació específica sobre el funcionament de la plataforma i el curs, així com sobre el model pedagògic i l'opció metodològica sobre el qual s'ha dissenyat el curs, durant el mes de juny de 2011 (previ a l'execució de la prova pilot).
  • Els alumnes participants en el curs rebran aquesta formació en la primera sessió presencial del mes d'octubre.
  • Tant alumnes com professors, disposaran d'un sistema de serveis de suport tècnic, metodològis i personal al llarg del desenvolupament del curs
Servei de suport tècnic d'atenció i suport especialitzat          


Per evitar el desànim fruit de les dificultats sorgides en el transcurs de la formació, hem previst la introducciód'un sistema de serveis de suport als estudiants que té com a objectius específics:
  • Crear un entorn virtual de formació centrat en l'estudiant.
  •  Millorar l'índex de permanència i d'èxit dels estudiants.
  • Aprofitar al màxim les possibilitats de la tecnologia.
  • Respondre a les expectatives de la institució que encarrega el projecte.
És molt necessari que l'estudiant pugui accedir a un sistema de suport de qualitat, que integri no només elsuport acadèmic i tècnic, sinó també el suport personal i el suport institucional. La construcció del'aprenentatge requereix un suport al llarg de tot el procés, especialment quan es tracta d'un programa deformació virtual, i més quan, en la institució o en l'individu, no existeix la tradició d'aquest tipus de formació.
La inversió econòmica que acostumen a assumir les empreses o institucions i els esforços en dedicació de moltes persones (en totes les fases del procés, des del moment del disseny inicial), ens obliguen a intentaroptimitzar al màxim els resultats que s'aconsegueixin, de manera que aquests aportin el màxim de qualitatpossible a la millora competencial dels participants, afavorint la consecució dels objectius estratègics que esproposen en iniciar la formació.

El sistemes de suport a l’estudiant es justifiquen des dels punts de vista de tots els que intervenen enaquesta formació:

Pels estudiants, serveixen per a:
  • Rebre informació adequada i útil.
  • Resoldre problemes tècnics, d'accés i d'ús de l'entorn.
  • Tenir accés a serveis institucionals.
  • Rebre serveis personalitzats i orientació.
  • Sentir-se recolzat en tot moment
Pels formadors, per a poder:
  • Alliberar l'estudiant de dificultats alienes als continguts que li impedeixin progressar en el seu aprenentatge.
  • Evitar que els formadors es dispersin en accions que no li corresponen directament.
Per a la institució que promou aquesta acció formativa, poder:
  • Contribuir al progrés dels estudiants, evitant al màxim el seu abandonament i afavorint un major aprofitament de la formació.
Amb aquests objectius, ens proposem crear un entorn virtual de formació centrat en l'estudiant, que li permeti:
  • Rebre informació adequada i útil.
  • Rebre la formació incial que li permeti accedir a tots els espais i eines de la plataforma (aula virtual) necessaris per a seguir el seu procés d'aprenentatge.
  • Tenir accés a serveis institucionals.
  • Rebre serveis personalitzats i orientació.
  • Alliberar l'estudiant de dificultats alienes als continguts que li impedeixin progressar en el seu aprenentatge.
  • Evitar que els formadors es dispersin en accions que no li corresponent directament.
  • Evitar la redundància innecessària d’informació, sobre la base d'un manteniment més eficaç i resultat més coherent.
  • Aprofitar al màxim les possibilitats de la tecnologia.
  • Resoldre problemes tècnics, d'accés i d'ús de l'entorn.
  • Respondre a les expectatives de la institució.
  • Millorar l'índex de permanència i d'èxit dels estudiants.
  •  Contribuir al progrés dels estudiants, evitant al màxim el seu abandonament i afavorint un major aprofitament de la formació.
  • Afavorir els processos i funcionament de la institució i com a indicador de qualitat.
Així, el sistema de serveis de suport que posarem en marxa en aquest projecte constarà dels elements següents:



Per accedir a aquest sistema de serveis de suport, els usuaris (docents i alumnes) disposen de dues vies:
  • Des de la plataforma del curs (enllaç directe a la pàgina web del sistema de serveis de suport, 24 hores diàries, 365 dies l'any).
  • Telefònicament (a la seu de l'empresa eduTIC, on es disposarà d'una persona que respondrà els dubtes en horari comercial). El número de telèfon serà ben visible des de la pantalla d'inici de la plataforma del curs.
Disseny del material didàctic                                                   
 
El material didàctic dissenyat per aquest projecte s'adequarà als següents criteris
    • S'adaptara a les necessitats i característiques dels alumnes
    • S'adaptaran als objectius que es volen dur a terme a llarg del curs
    • L'estètica del material serà atractiu pels estudiants
    • El grau d'interacció amb els estudiants serà elevat
    • Seran materials flexibles i adaptables
    • No s' exigiran grans requisits del hardware, en cas de material hipermèdia
    • Els materials facilitaran eines per l'avaluació i autoevaluació.
    • Les 9 unitats didàctiques estaran constituides per seqüències didàctiques en què:
    • S'adoptaran i adaptaran objectes d'aprenentatge ja existents, extrets de repositoris educatius com ara http://www.edu3.cat, http://aplitic.xtec.cat/merli/ i http://alexandria.xtec.cat/ , com ara vídeos, àudios i altres activitats.
    • i també nous objectes d'aprenentatge amb continguts multimèdia, interactius que promoguin un aprenentatge significatiu motivador.
    • Així les seqüències didàctiques inclouran:
    • materials ja existents,
    • els continguts que es volen treballar
    • i noves activitats d'aplicació.
    • Es compta amb un dissenyador gràfic que crearà un entorn visual per a totes les unitats didàctiques del curs de manera que siguin fàcilment identificables pels usuaris.
    • Així mateix, tots els materials s'editaran en un CD per tal de facilitar l'accés als continguts per part d'aquells alumnes amb dificultats per accedir a la banda ampla. 

    Sistemes de planificació


    A l'aula virtual, els alumnes disposaran dels següents sistemes de planificació:
    • Agenda amb totes les dates clau del curs:
    • inici i finalització del curs,
    • inici i finalització de les unitats didàctiques,
    • terminis de presentació de les activitats,
    • sessions presencials,
    • publicació de les qualificacions parcials i final
    • Pla docent del curs penjat en un espai visible per poder-lo consultar sempre que els sigui necessari
    Metodologia de treball i comunicació entre els participants i el professorat                  
    • A l'aula virtual, els sistemes d'interacció i comunicació entre alumnes-professor i alumnes-alumnes, seran:
    • Comunicació asincrònica:
    • fòrum de la plataforma Moodle,
    • correu electrònic,
    • Voxopop (per enregistrar la veu en algunes de les activitats proposades),
    • wiki de la plataforma Moodle,
    • Xarxes socials, especialment Twiter.
    • Comunicació sincrònica:
    • Xat de la plataforma Moodle,
    • Skype. 
    Sistemes de seguiment i avaluació                                       
    • El model d'avaluació que s'utilitza és l'AVALUACIÓ CONTINUA; aquest model implica l'observació sistemàtica, el seguiment i la valoració de totes les activitats que ha realitzat l'alumne, proporcionant a l'alumne informació perquè prenga consciència del seu procés d'aprenentatge i proporcionant al professorat informació per a revisar el procés d'ensenyament.
    • El tutor de cada grup (ràtio 30 alumnes per professor), responsable d'orientar i guiar el procés d'aprenentatge dels alumnes, s'encarrega del seguiment i l'avaluació de l'alumnat. 

    Els espais on es realitzarà el seguiment i l'avaluació seran:

    • Aula Virtual: Els usuaris interactuen de manera permanent amb els professors-consultors i demés companys, viu l'experiència d'aprenentatge i genera coneixement a través d'aquesta Aula Virtual. Aquestes aules disposen de recursos i aplicacions informàtiques. L'ús de xarxes crea oportunitats innovadores per a la comunicació, la col·laboració i la producció de coneixements de manera que es genera un model per a la mobilitat virtual i l'intercanvi d'idees i coneixements.
    • Espais de grup de treball. En el cas que una activitat s'hagi de realitzar en grup (com ara les activitats que es preparan per a la trobada presencial), els estudiants disposen d'un espai de treball on poder debatir i compartir fitxers. Aquest espai estarà vigilat pel tutor del grup que hi podrà deixar comentaris si ho troba necessari.
    Sistemes de seguiment i avaluació: A més del seguiment i avaluació continua per part dels tutors del curs, també es preveu:
    • fer activitats d’autoavaluació després de cada sessió presencial i al final de cada trimestre. Al finalitzar la sessió presencial el professor penjarà un qüestionari a l’aula virtual amb el títol “Autoavaluació ” i en ell hi haurà preguntes en relació a les activitats realitzades a la sessió en concret . Els alumnes hauran d’omplir aquest qüestionari en línia i una vegada omplert li enviaran al professor perquè aquest el pugui veure i valorar. A més, al final de cada trimestre, es realitzarà un qüestionari amb el nom “Qüestionari trimestral”, el professor el desarà a l’espai d’aula virtual i els alumnes el podran fer en línia. Aquesta autoavaluació servirà per valorar el grau d’assoliment dels continguts durant tot el trimestre.
    • fer servir també un qüestionari de coavaluació després de les sessions presencials. Aquesta activitat servirà per avaluar als companys de classe duran les activitats que es realitzen a les seus presencials. Aquest qüestionari serà desat també a l’aula virtual amb el títol “Coavaluació” i seguirà el mateix procediment que l’autoavaluació.